2015. február 26., csütörtök

most repülj

Szeretem látni, ahogy az emberek rátalálnak egy új mozdulatra. Amikor megérzik az ízét a szabad mozgásnak. Vagy mozdulatlanságnak. Találnak valami egyszerűt, ami az övék. Belemerülnek, örülnek, hol csendesen, hol kitörő energiával. Megvan. Végre megint önmagukkal vannak. Jó lenne így maradni.

És szeretem, amikor nekem is van lehetőségem új mozdulatok felfedezésére. Lassan kilenc éves ismeretség után a táncterápia nemcsak munka, inkább életforma. Sokszor elég, ha sétálás közben figyelek magamra. Gyakran itthon mozgok, egyedül, betölti a teret a zene, s én csak hagyom, hogy megszülessen valami a pillanatból. Időről-időre mégis felbukkan bennem egy olyan csoport, közeg, kiemelt tér és idő iránti igény, amelyben nem én vezetek, és teljesen belefeledkezhetek a saját mozgásomba.

Most is járok egy kurzusra. "Járjuk be a teret, figyeljünk a testünkre!"... Ismerős mondatok, és milyen jó, hogy most, én, csak hallgatom... Járom a teret, nyújtózkodok, igyekszem megérkezni, termen kívül hagyni minden gondolatot. Lefekszünk a hátunkra- keresek egy meleg helyet a radiátor mellett. A légzésünkre figyelünk. Hosszú perceken keresztül. Észreveszem, hogy azáltal, hogy figyelem, meg is változtatom a ritmusát, mélységét. Hoppá! Visszatérek a megfigyeléshez. Hagyom a természetes ritmusában mozogni. Figyelem az áramlását, és fennakadok azon, hogy nem megy a végtagokba a levegő...hogy a törzsem vesz részt a légzésben, s mintha ott rekedne a levegő. Igazságtalannak érzem a lábaimmal szemben.

Elindul bennem egy kicsi mozgás, hullámzás, s mintha ez fellazítaná az utat, eljuttatná a levegőt a kezekbe, lábakba is. Életre kelnek. Mozdulnak. Egyre könnyebben, elengedettebben mozgok, nem izomerő visz, hanem a levegőre fekszem, és beengedem, az mozdít. Lágyan folyok. Rátalálok egy nagyon egyszerű mozgássorra. Guggolásból felállok, majd vissza. Fel és vissza. Ezt ismételgetem, fogalmam sincs milyen hosszú időn keresztül, hiszen "ebben az állapotban" egészen megváltozik az idő érzékelése is. Meglep ez a könnyedség, nincs térdropogás, puhán, frissen emelkedek, süllyedek. Semmi erőlködés, valami más mozgat, nem a szándék, nem az akarat, nem az izomerő. Most nem érdekelnek a miértek. Itthon vagyok. Boldog vagyok. Élvezem ezt a játékot.

Jól indult a reggelem, megint magamnál vagyok. És eszembe jut Orbán Ottó Körtánc c. verséből egy részlet:

"azt mondja a lélek a testnek
megjártam minden járatod folyosód üreged
a hajadtól a lábad körméig betöltelek magammal
most repülj
és a test szárnyak nélkül sután fölemelkedik"